حالت سیاه
03-05-2024
Logo
خطبه‌ی جمعه - خطبه 1110: خ1 – نهی از خلوت و اختلاط 1، خ 2 – ضوابط شرعی اختلاط
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

خطبه‌ی نخست:
سپاس خدای را. او را سپاس می‌گوییم، از او یاری می‌جوییم، از او طلب هدایت می‌کنیم و از شر نفس و اعمال بدمان به او پناه می‌آوریم. هر کس را که خدا هدایت کند کسی نمی‌تواند گمراه کند و هر کس را که خدا گمراه کند هرگز برایش حامی و هدایت کننده‌ای نخواهی یافت و گواهی می‌دهم که معبودی جز الله نیست، یگانه است و شریک ندارد. به نشانه‌ی اقرار به خداوندی‌اش و تحقیر کسانی که او را انکار کرده و به او کفر ورزیده‌اند و گواهی می‌دهم که سرورمان محمد صلی الله علیه وآله وسلم رسول او، تا چشمی ببیند و گوشی بشنود [تا پایان حیات]، سرور مخلوقات و بشریت خواهد بود. خداوندا درود و سلام بفرست بر سیدنا محمد و خاندان و یاران پاک و مطهرش و امانت داران رسالت او و پرچم داران دعوتش. خداوندا از و ما و از آنان خشنود باش.

حرمت اختلاط:

برادران گرامی، موضوع این هفته را به این دلیل انتخاب کردم که یکی از برادران به من گفت: به نظر من تا جایی می‌دانم حرمت اختلاط دلیلی ندارد و من همیشه به شما می‌گویم ای برادران: سیدنا علی رضی الله عنه می‌گوید: ستون دین و دنیا چهار مرد هستند، دانشمندی که علم خود را به کار گیرد، نادانی که از آموختن سر باز نزند و ثروتمندی که خساست نورزد و فقیری که آخرتش را به دنیایش نفروشد.
اکنون دانشمندان علم خود را نابود کرده و نادانان از آموختن سر باز می‌زنند و ثروتمندان بخل ورزیده و فقیر آخرتش را به دنیای دیگران فروخته است.
بنابراین خطرناکترین گروه در جامعه نیمه دانایان هستند، نه عالم‌اند که علمشان سودی دهد و نه تمایلی به دانش آموختن دارند و نه می‌آموزند و نه علمشان سودی دارد.
بنابراین برادران، با یک جستجوی سریع بیش از صد دلیل در قرآن کریم و سنت مبنی بر حرمت اختلاط پیدا کردم و اگر فساد اجتماعی وجود داشته باشد بدانید که بدون مبالغه یکی از بزرگترین دلایلش اختلاط است. زیرا خداوند سبحان می‌فرماید:

﴿ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ (140) ﴾
(آیا شما آگاه ترید یا خدا؟!)

(بقره)

﴿ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ ﴾
(و [هيچ كس] چون [خداى] آگاه تو را خبردار نمى‌كند.)

(فاطر )

﴿ أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ(14) ﴾
(آيا كسى كه آفريده است نمى‏‌داند با اين كه او خود باريك بين آگاه است.)

(ملك)

یعنی عشق طرف دیگر، مرد نسبت به زن، و زن به مرد در اعماق وجود انسان نهاده شده است.

شهوت گاهی انسان را به بالاترین مقام می‌رساند و گاهی به درک می‌فرستد:

بنابراین ضوابط بسیار زیادی وجود دارد که ارتباط میان مرد و زن طوری باشد که خداوند خواسته است. ارتباط ازدواج، بچه دار شدن، فرزندان، نوهها، این داستان را صدها بار بیان کرده ام. عالم بزرگواری مرا برای ناهار دعوت کرد و به من گفت: من سی وهشت نوه دارم. بیش از سیزده نوه حافظ قرآن و ده تن پزشک اند. با خودم گفتم: با زنی ازدواج کرده است و از او پسران و دخترانی داشته است. پسران برایش عروس و دختران برایش داماد آورده‌اند. از این ازدواج زن و شوهر پسران و دختران و دامادهایی آمده‌اند. سی وهشت نوه زاده است. آیا دلیل این کمیت زیبای دانشمندان و فقها یک ارتباط جنسی نیست. این اصل است.
بنابراین: این شهوت شما را به بالاترین درجه می‌رساند و انسان گمراه و نافرمان را به درک واصل می‌گرداند.
رسوایی‌های ساکنان زمین از آغاز تاریخ تا کنون همه رسوایی‌های جنسی و مالی است؛ بنابراین بیشترین میزان از احکام فقهی مرتبط به زن و کسب اموال و صرف آن است. تقریبا بیشتر احکام فقهی مربوط به ارتباط میان مرد و زن و رعایت ارتباط میان آن دو و رعایت ارتباط اموال از نظر کسب و صرف آن است.

کسی که براساس هدایت الهی از هوای خود پیروی کند اشکالی ندارد:

برادران، نکته‌ی دقیق این است که خداوند روش خود را براساس مجازات بنا نکرده است بلکه براساس ارائه‌ی جایگزین و ارائه‌ی ارتباطی پاک میان مرد و زن و ارتباطی غرور آفرین بنا نهاده است.
یکی از برادران به من گفت: صبح درب خانه‌ام را زدند. درب را گشودم کسی را ندیدم. ناگهان توجهم به پایین جلب شد و کیسه‌ای را دیدم که تکان می‌خورد. به نظر می‌رسید کودکی زنا زاده همان لحظه متولد شده است. آن را در مقابل دربی گذاشته‌اند و زنگ را زده‌اند.
من فکر می‌کنم وقتی جوان ازدواج می‌کند و همسرش حامله می‌شود، خبر پخش می‌شود و تبریکات به او می‌رسد. این همسر زایمان می‌کند و برایش هدیه و تبریک و جشن برقرار می‌شود زیرا این مساله شرعی است و وقتی انسان ازدواج می‌کند ماشین‌ها در روز عروسی بوق می‌زنند و کسی خجالت زده نیست. این روش الهی است.
بنابراین برادران گرامی، هر شهوتی را خداوند در انسان نهاده است برایش کانالی پاکیزه قرار داده تا از طریق آن دفع گردد و این آیه دقیق بیان می‌کند:

﴿ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنَ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ ﴾
(و كيست گمراه‌تر از آن كه بى‏ راهنمايى خدا از هوسش پيروى كند.)

( سوره قصص: 50 )

از نظر علمای اصول معنای مخالف یا عکسی دارد: کسی که براساس روش الهی از هوای نفس خود پیروی کند اشکالی بر او نیست.

حرمت خلوت زن و مرد:

بنابراین یکی از بزرگترین تضمین‌های پیشگیرانه – ک درهم پیشگیری بهتر از میلیون‌ها درمان است - که اسلام به عنوان یک مانع دفاعی وحفاظتی برای زن مسلمان و افراد جامعه قرار داده است این است که خلوت میان زن و مرد نامحرم را حرام کرده است و این موضوع به چندین سخنرانی نیاز دارد و من ده‌ها و بلکه چند ده دلیل قاطع از قرآن و سنت در ارتباط با حرمت اختلاط برایتان می‌آورم و باور کنید مبالغه نمی‌کنم به حکم همین علم ناچیز خودم در راه دعوت می‌دانم که بیشترین مشکلاتی که برایم بیان شده مشکلات انحراف اخلاقی و خیانت زناشویی بوده و دلیل نخست آن اختلاط است. انسان با سادگی یا نادانی یا از روی کژ طینتی افراد پیرامون خود را با رعایت نکردن احکام شرعی می‌لغزاند.

زن گوهری پنهان و مروارید نهانی است باید آن را حفظ کنیم:

برادران، حقیقت این است که زن براساس عشق به زیبایی آفریده شده است. زیبایی را دوست دارد و این طبیعی است و اسلام آن را به رسمیت می‌شناسد بلکه حتی اگر زن برای شوهرش خود را بیاراید، اسلام او را می‌ستاید. وقتی شوهرش را حفظ می‌کند، اسلام او را مدح می‌کند و در زمان عبادت او را تکریم می‌کند و او را همسر، مادر و مادربزرگ قرار می‌دهد. زن وقتی بندگی خداوند را می‌کند نزد خداوند مقرب می‌شود. اسلام دین فطرت است و زن می‌تواند خودش را برای شوهرش به طور کامل بیاراید و برای محارم خود اندکی آراسته باشد. چه کسی گفته است زن مؤمنی که رضایت خداوند را می‌خواهد، از آشکار کردن تمایل شدیدش در زندگی منع شده است بلکه او زنی محترم است که با نعمتی چشمگیر اکرام شده است.
برادران، زن در حقیقت یگ گوهر و مروارید نهان است و اسلام نمی‌خواهد که دستان گناه آلود به او برسد و نگاه‌های مسموم به او دوخته شود. به خدا هر هفته یک داستان اتفاق می‌افتد که قلب را به درد می‌آورد.
آخرین داستان؛ جوانی تلفنی با یک دختر آشنا می‌شود. پس از یک ماه ارتباط و وعده‌ی ازدواج و امثال این‌ها یک ملاقات در مکان عمومی انجام می‌شود. سپس در یک خانه همدیگر را می‌بینند و سپس یک فساد اتفاق می‌افتد و پس از آن فیلم گرفته می‌شود و دختر تهدید می‌شود. سه سال به تمایلات دوستان آن پسر پاسخ می‌دهد و خانواده‌اش نمی‌دانند. به خدا سوگند داستان‌هایی است که قلب را به درد می‌آورد و همهناشی از اختلاط و ارتباطات گناه آلود است.

 

پدر بودن رسالت و مسئولیت است:

برادران گرامی، خطرهای بسیاری وجود دارد و من اکنون یک حقیقت را به شما می‌گویم و آن اینکه گفته نشود: اما پدران بسیاری وجود دارند که فکر می‌کنند دخترانشان سر به راه‌اند اما بر عکس آن است. اما یک سادگی و عدم عمق نگری و توجه وجود دارد.
برادران، پدر بودن مسئولیت است. بسیاری از متن‌ها به این معنا است که دختران در روز قیامت نزد خداوند می‌ایستد و می‌گوید: ای پروردگار من وارد آتش نمی‌شوم تا پدرم پیش از من وارد شود. اگر به او بی توجهی کند و مراقب او نباشد. من به پدران و مادرانی که سخنان مرا می‌شنوند مسئولیت بزرگی می‌دهم.

حرمت سفر زن بدون محرم:

دربخاری و مسلم که صحیح‌ترین کتاب‌ها پس از کتاب خداوند است آمده:

(( لا يخلون رجل بامرأة، ولا تسافر امرأة إلا ومعها ذو محرم، وجاء رجل فقال: إن امرأتي خرجت إلى الحج، وإني اكتتبت في غزوة كذا وكذا، قال: انطلق فاحجج مع امرأتك ))
((مردی هرگز با زنی خلوت نکند و زنی بدون محرم سفر نکند. و مردی آمد و گفت: همسر من برای حج بیرون رفته است و من در فلان جنگ و فلان جنگ برای جهاد ثبت نام کردم. فرمود: برو و با همسر خود حج کن.))

[ متفق عليه ازابن عباس ]

یک توضیح ظریف، اگر این شخص معاصر بود به شیخ چه می‌گفت؟ می‌گفت: آیا عاقلانه است که جهاد را رها کنم و برای همراهی همسرم برم؟ من به اخلاق او اعتماد دارم. انسان کنونی را تصور کنید که فتوای تحریم آمده است و توجیهاتی برای آن ارائه می‌شود: من در تربیت او شکی ندارم. چگونه امر به این کار می‌کنی در حالی که او با تقوا، پاکدامن و پارسا و دیندار وپایبند است؟

(( قال انطلق فاحجج مع امرأتك ))
((فرمود: برو و با همسر خود حج کن.))

[ متفق عليه از ابن عباس ]

زیرا خطر وجود دارد؛ زن مسافر در معرض تهدید تعرض است.

ناتوانی انسان در برابر فشار شهوت:

برادران، در احادیث شریف نکات بسیار دقیقی نهفته است. نگفته است: فاسق یا کافر یا گمراه و یا مؤمنی با زنی خلوت نکند بلکه فرموده:

(( لا يخلون رجل بامرأة ))
((هرگز مردی با زنی خلوت نکند.))

هر مردی که با زنی خلوت کند سومین آنان شیطان است و هر زنی که باشد اگر با مردی خلوت کند شیطان سومین آنان است؛ زیرا مرد و هم چنین زن در برابر فشار شهوت‌ها در هنگام خلوت ناتوان و ضعیف است.
برادران، برای بار دوم می‌گویم زن یک گوهر و مروارید پنهان شده است که اسلام می‌خواهد دستان طمع کار و چشمان گناه آلود به او نرسد.

شهوت ارتباطی به پاکی و پاکدامنی ندارد بلکه به شرایطی ارتباط دارد که بهتر است نباشد:

برادران، یک حدیث دیگر:

(( أَلَا لَا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ ))
((آگاه باشید، هرگز مردی با زن نامحرم خلوت نکند که سومین آنان شیطان است.))

[ احمد و ترمذی از عامر بن ربيعه رضي الله عنه ]

این حدیث شریف در صحاح آمده است، بنابراین سیدنا سعد بن ابی وقاص می‌گوید: سه تن هستند که من در میان آنان مرد هستم و در غیر این حالت من یکی از مردم هستم - این سه تن کیستند - هر حدیثی از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم دانستم که حقیقتی از جانب الله است:
یک بار دیگر: داعیان بار سنگینی دارند و شکایت‌های برادران را دریافت می‌کنند. بیشترین شکایت‌های مربوط به انحراف اخلاقی و خیانت و فحشا دلیل آن خلوت است. این ارشاد آفریدگار آسمان‌ها و زمین است:

(( المرأة عورة فإذا خرجت استشرفها الشيطان ))
((زن عورت است اگر بیرون رود شیطان بر او چیره می‌شود.))

[ترمذی از ابن مسعود]

زیرا شیطان او را در قلب مردان می‌آراید و مردان را در قلب او می‌آراید و چه بسا زنی با تقوا و پاک باشد یعنی این شهوت ربطی به پاکدامنی و پاکی ندارد بلکه به شرایطی مرتبط است که بهتر است نباشد.
برای توضیح بیشتر، یک جریان فشار قوی است. وزیر نیرو تابلو زده است: دست زدن به کابل ممنوع است، محال است، از هشت متری انسان را تبدیل به زغال می‌کند. نوشته نزدیک شدن به تیر فشار قوی ممنوع است بنابراین شریعت بزرگ نیز میان شما و گناه یک منطقه‌ی امن قرار داده است و دلیل:

﴿ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا ﴾
(اين است‏ حدود احكام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزديك نشويد.)

(بقره: 187 )

میان خود و گناه یک منطقه‌ی امن قرار دهید:

﴿ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا ﴾
(اين است‏ حدود احكام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزديك نشويد.)

(بقره: 187 )

و این آیه:

﴿ وَلا تَقْرَبُوا الزِّنَى ﴾
(و به زنا نزدیک نشوید.)

(اسراء: 32 )

و من اصرار دارم حتی اگر یک پژوهش علمی دقیق انجام شود در هزار مورد از موارد زنا نهصد مورد در ذهن طرفین هم نبوده است که این فحشا انجام شود مگر این که خلوت آنان را به این لغزش‌ها انداخته باشد.

زن نباید با مردان نامحرم خلوت کند:

برادران، زن پاکدامن طاهر پوشیده اگر با مردی نامحرم خلوت کند احتمال گناه وجود دارد. گناه با اولین دیدار اتفاق نمی‌افتد. همیشه گفته می‌شود: شیطان بسیار زیرک است. در دیدارهای نخست وعده‌ی ازدواج و اخلاق پسندیده است تا این که به فحشا می‌انجامد و پس از آن سوء استفاده می‌شود. این داستان ده‌ها هزار بار تکرار شده است. وعده‌ی ازدواج، اخلاق پسندیده اما ارتباط نامشروع بوده است. خلوت ممنوع و سرانجام کار به انجا فحشا می‌انجامد. بنابراین:

(( إياكم والدخول على النساء، فقال رجل من الأنصار: يا رسول الله أفرأيت الحمو ؟ ))
((مبادا بر زنان وارد شوید. مردی از انصار پرسید: ای رسول خدا برادر شوهر چطور؟))

[ متفق عليه از عقبه بن عامر رضي الله عنه ]

یعنی زن برادر، این برادر، من است به بیان شامی خونش در رگ‌های من است و همسرش مانند خواهرم است. از برادران گرامی خواهش می‌کنم این واژه‌ی خواهر را به کار نبرند. او خواهر شما نیست. این زن نامحرمی است که شاید به وسیله‌ی او وارد گناه شوید.

(( يا رسول الله أفرأيت الحمو ؟ فقال عليه الصلاة والسلام: الحمو الموت ))
((ای رسول خدا منظورتان زن برادر است؟ ایشان صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: برادر شوهر مرگ است.))

[ متفق عليه از عقبه بن عامر رضي الله عنه ]

در بخاری و مسلم که صحیح ترین کتاب‌ها پس از کتاب خداوند است آمده:

(( يا رسول الله أفرأيت الحمو ؟ فقال عليه الصلاة والسلام الحمو الموت ))
((ای رسول خدا نظرتان در مورد برادر شوهر چیست؟ ایشان صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: برادر شوهر مرگ است.))

[ متفق عليه از عقبه بن عامر رضي الله عنه ]

و مسلم در روایت خود افزوده است:

(( الحمو أخو الزوج وأقاربه ))
((منظور برادر همسر و نزدکان او هستند.))

انسان باید میان خود و گناهان منطقه‌ی امنی قرار دهد:

باور کنید مبالغه نمی‌کنم به خدا صدها داستان دارم. دراین شهر فحشا میان برادر شوهر و همسر برادر اتفاق افتاده است. چند روز پیش به من زنگ زدند و گفتند مشکلی داریم چطور حل کنیم؟ آخرین مشکل حاملگی بوده است. من بیهوده نمی‌گویم. باور کنیم مبالغه نیست. هر ممنوعیتی از جانب پیامبر صورت گرفته؛ من صد‌ها داستان از آن دارم که عرق شرم بر پیشانی جاری می‌سازد. ساده نباشید این سخن خداوند هستی است. طبیعتا افرادی می‌گویند: این افراط است. من با متن قرآن و حدیث استناد می‌کنم. من عقل خودم را کنار می‌گذارم. اما گاهی آن را به کار می‌برم و مواردی را مشاهده می‌کنم که تنها به دلیل مخالفت با شارع مقدس پایان موفقی نداشته است.
برادران، طبیعتا موضوع بسیار مهم است. شاید من نود درصد فسادهای اخلاقی و فحشا و بلکه انحرافات خانه‌های مسلمانان را به بی توجهی به ممنوعیت خلوت میان همه‌ی افراد نسبت می‌دهم. طبیعتا داستان‌های باورنکردنی وجود دارد که شایسته‌ی بیان بر روی منبر رسول الله نیست.
برادران، این دوری از خداوند و ترک منطقه‌ی امن میان شما و گناهان است.
مثلا: رودخانه‌ای دارای یک ساحل همسطح و خشک و یک ساحل شیب دار لغزنده است و رودخانه هم عمیق است و شما شنا هم بلد نیستید. اگر بر ساحل خشک برابر راه بروید در امان هستید اما اگر بر ساحل شیب دار لغزنده راه بروید در خطر بزرگی هستید که شاید نود درصد اتفاق افتد و پا بلغزد و در رودخانه افتید. گناه نیز چنین است. میان خود و گناه یک منطقه‌ی امنیتی قرار دهید. چشم پوشی، خلوت نکردن، همنشینی نکردن با اراذل، و همنشینی با مؤمنان، یک منطقه‌ی امنیتی است. یکی از دلایل:

(( لا تصاحب إلا مؤمنا، ولا يأكل طعامك إلا تقي ))
((تنها با مؤمن همنشینی کنید و تنها پرهیزگاران غذای شما را بخورند.))

[ابو داود، ترمذی، ابن حبان و حاكم از أبو سعيد ]

نخستین نوع خلوت پذیرایی زن از مرد نامحرم در خانه‌ی خود بدون حضور شوهر است:

برادران، نخستین نوع خلوت زمانی است که زن در غیبت شوهر خود از مردی نامحرم استقبال کند. برادر، پدر، پسر، عمو و یا دایی‌اش نباشد. وقتی زنی متأهل از مردی نامحرم در خانه‌اش استقبال می‌کند که از نزدیکان شوهرش یا از دوستان او است این بزرگترین خطر است. بزرگترین دلیل انحراف همین خلوت است. باید زنان خود را به گونه‌ای تربیت کنید که تا زمانی که شوهر نباشد از هیچ مرد نامحرمی استقبال نکند هر چقدر هم طول بکشد حتی اگر یک دقیقه باشد.
برادران، تصویرهایی از خلوت وجود دارد. گاهی یک مسافت طولانی را با راننده‌ای هستند. گاهی با خدمتکار و خدمتکار با زن ارباب تنها است. گاهی خواستگار پیش از عقد با دختر تنها است. هزاران حادثه رخ می‌دهد. خواستگارش؟ اگر این خواستگار شوهر او نشود. اگر عقد شد اشکالی ندارد. این شوهر او نیست. او حامله می‌شود و خواستگار ناپدید می‌گردد. مردم در به در به خانه‌های روحانیون می‌روند که سرورم چه کنیم؟
ابن عباس می‌گوید: یکی از شما مرتکب حماقت می‌شود و می‌گوید: ای ابن عباس، ای ابن عباس.
چرا به او اجازه دادید با دخترتان پیش از عقد شب نشینی کند؟ چرا اجازه دادید به مکان عمومی بیرون روند؟ او دختر را بدون عقد به خانه‌ای برده است؟ هر گناه فحشاآمیزی دلیلش نادانی آشکار است. یا مثلا زن جوانی نزد پزشکی ناشناس می‌آید. بدون محرم و بدون همراه، این نیز خلوت است. هر صاحب شغلی از پزشک گرفته تا مهندس و وکیل، بهتر است زن با محرم یا دخترش نزد پزشک رود. برادران با تأسف شدید اکنون انسان به کشورهای غربی می‌رود و ساعت یک شب درب خانه‌اش را می‌زنند و او از ترس خداوند مانند حضرت یوسف، درب‌ها را باز نمی‌کند و اکنون به خاطر ترس از ایدز درب را باز نمی‌کند. عمل از بین رفته است. قبلا به دلیل ترس از خداوند بوده است و انسان با این کار به والاترین مقام می‌رسد و اکنون به خاطر ترس از بیماری درب را باز نمی‌کند.

پاکدامنی سیدنا یوسف مثال والایی برای تمام جوانان:

برادران گرامی، داستان سیدنا یوسف داستان بسیار زیبایی است. از پاکدامنی این پیامبر بزرگوار سخن می‌گوید. و من می‌گویم: این پیامبر بزرگوار نمونه‌ای والا برای جوانان است اما این پیامبر نیازش را به خداوند چنین بیان می‌کند و می‌فرماید:

﴿ وَإِلا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُنْ مِنْ الْجَاهِلِينَ(33) ﴾
(و اگر نيرنگ آنان را از من بازنگردانى به سوى آنان خواهم گراييد و از [جمله] نادانان خواهم شد.)

(يوسف)

از سخنان مسیح است: «انسان شرافتمند از مقدمات گناه دوری می‌کند.»
نه از خود گناه، شاید انسان اگر وارد منطقه‌ی امنیتی ممنوعه شود دیگر نتواند از عمل پایانی خودش را دور کند. من این فرایند را به صخره‌ای در بالای یک کوه تشبیه می‌کنم که تا زمانی که در آنجا برقرار و محکم باشد اگر پیشنهاد دهید آن را به ته دره تنها ده متر هل دهید پاسخ را بشنوید این سنگ تنها در ته دره خواهد ایستاد. این سنگ در قله‌ی کوه قرار دارد. تا زمانی که میان شما و گناه منطقه‌ی امنیتی وجود داشته باشد اختلاط، خلوت و همنشینی با اراذل، و چشم چرانی وجود نخواهد داشت. شما در امان هستید. اما اگر از این حد تجاوز کنید و بخواهید این صخره را ده متر بلغزانید تنها در ته دره خواهد ایستاد. سیدنا یوسف پیامبر بزرگوار هرگز به معصومیتش به عنوان پیامبر مغرور نشد:

﴿ وَإِلا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُنْ مِنْ الْجَاهِلِينَ(33) ﴾
(و اگر نيرنگ آنان را از من بازنگردانى به سوى آنان خواهم گراييد و از [جمله] نادانان خواهم شد.)

(يوسف)

مکر شیطان و مکر زنان:

نکته‌ی جالب توجه:

﴿ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا (76) ﴾
(كه نيرنگ شيطان [در نهايت] ضعيف است.)

(نساء)

﴿ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ (28) ﴾.
(که نیرنگتان بزرگ است.)

(يوسف)

ارتباط دو آیه را تصور کنید. شیطان کامل، شیطانی که مسئولیتش گمراه سازی انسان است، مکر وی ضعیف است زیرا اگر بگویید «اعوذ بالله من الشيطان الرجیم» شیطان پایان می‌یابد اما به زن نیاز دارید. اگر از حدود فراتر روید و همه چیز را زیر پا بگذارید و محرمات را رها کنید و منطقه‌ی امنیتی را پشت سر بگذارید تقریبا فحشا انجام می‌شود.
برادران گرامی، پیش از آن که محاسبه شوید، خودتان را حسابرسی کنید. اعمال خود را پیش از آن که بسنجند خود بسنجید. و بدانید که ملک الموت ما را به سوی دیگری رها کرده است و از دیگران به سوی ما خواهد آمد پس باید به هوش باشیم. باهوش کسی است که خود را کم می‌شمارد و برای پس از مرگ کار می‌کند و ناتوان کسی است که از شهوت‌هایش پیروی می‌کند و از خداوند آرزوهای بلند می‌خواهد..

* * *

خطبه‌ی دوم:
سپاس خداوند جهانیان را. گواهی می‌دهم که تنها معبود او است. دوست نیکان است و گواهی می‌دهم که سیدنا محمد بنده و فرستاده‌اش می‌باشد. اخلاق والایی دارد. خداوندا درود و سلام بر سیدنا محمد و آل و اصحاب او بفرست.

ضوابط شرعی که شریعت برای ملاقات مردان و زنان بیان کرده است:

1 ـ وجود یک دلیل بسیار مهم و ضروری برای این ملاقات:

برادران گرامی، شاید کسی بپرسد: آیا ملاقات مردان و زنان در امور بسیار مهم هم ممنوع است؟ یک پاسخ شرعی وجود دارد، ملاقات زنان و مردان جایز است اگر هدف مشارکت در یک هدف بزرگ باشد که نیازمند تلاش‌های مضاعف میان زنان و مردان می‌باشد. اما براساس ضوابط شرعی که شارع ترسیم نموده است. این ضوابط چیست؟ وجود یک دلیل بسیار مهم و ضروری برای این ملاقات و دیدارها.

2 ـ زیاده روی نکردن زن در خروج از خانه:

شرط دوم: زیاده روی نکردن زن در خروج از منزل بنا به این سخن خداوند متعال:

﴿ وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ (33) ﴾
(و در خانه‌هايتان قرار گيريد)

(احزاب)

3 ـ پایبندی به چشم پوشی:

مسأله‌ی سوم: پایبندی به چشم پوشی است:

﴿ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ(30)وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ﴾
(به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏‌تر است زيرا خدا به آن چه مى كنند آگاه است * و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند)

(نور)

4- پایبندی زن به حجاب شرعی و لباس‌های با وقار:


نکته‌ی چهارم: پایبندی زن به حجاب شرعی و لباس‌های با وقار است یعنی زن با وقار باشد و مرد چشمش را فروهشته نگه دارد، این امر کوچکی است و زیاد نیست و برای یک امر مهمی است، باید از آراستگی‌هایی که او را به فحشا می‌کشاند، دوری کند.

5 ـ پایبندی به آداب اسلامی:

پایبندی به آداب اسلام در حرکات و سکنات، در ایستادن، راه رفتن، سخن گفتن و سکوت در دیدارها.
پایبندی به آداب اسلامی، دروزی از آرایش و آراستگی به طور کلی، پایبندی زن مسلمان به لباس شرعی و حجاب شرعی.
پایبندی مردان به چشم پوشی، این امر مهم و اساسی و مربوط به آموزش است. گاهی مربوط به مسائل فراونی است که امت نیازمند آن است.

دعاء:

بارالها ما را در زمره هدايت يافتگان درگاهت قرار ده. و با آنان که گناهانشان را آمرزيده‌ای همراه گردان. و به دوستی گير با دوستانت و در آن چه بما ارزانی داشته‌ای برکت نِه. و ما را در پناه خويش از زشتی و پليدیها دورگردان چرا که قضا و قدر در دست توانای توست و کسی را قدرت محاسبه تو نيست. و کسی که تو یاریگرش باشی خوار نمی‌شود و کسی که تو او را دشمن باشی عزت نیابد. تو بزرگ و والایی هستی پروردگار ما. هر چه بخواهی ستوده‌ای و ما از تو آمرزش می‌خواهیم و به سوی تو توبه می‌کنیم. خداوندا ما را به کارهای نیک رهنمون باش که تنها تو ما را به کارهای نیک ره می‌نمایی. خداوندا ما را به اخلاق نیک مزین نما که تنها تو بهترین آن را می‌دانی و رهنمایی. دین ما را برای ما نیک بفرما که این دین عصمت ایمان ماست. و دنیای ما را نیک بگردان که ما را در آن زندگی است. و آخرتمان را نیک بدار که بازگشت ما به آن جاست. و از همه چیز در زندگی برای ما خیر قرار بده و مرگ را بر ما آسان کن ای سرور ما ای مولای ما ای پروردگار جهانیان. بار خدایا با حلال خود ما را از حرام بی نیاز کن و با طاعت خود ما را از نافرمانی حفظ بفرما و با فضل و کرم خویش ما را از غیر خود بی نیاز بفرما. بار خدایا با فضل و رحمت خود کلمه‌ی حق و دین را والایی ببخش و اسلام را پیروز گردان و مسلمانان را در تمام مکان‌ها و در تمام کشورها ای پروردگار جهانیان یاری فرما و عزت ببخش و قدرت خود را ای بزرگوارترین بزرگواران در باره‌ی دشمنانت به ما نشان بده.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر